Oglaševanje

Odprtje pomembnega mejnega prehoda v soseščini se je sprevrglo v blamažo

author
N. M. A.
11. dec 2025. 05:13
Mejni prehod Gradiška
Novi mejni prehod Gradiška | Foto: N1 BiH

Novi mejni prehod Gradiška med Hrvaško in BiH bodo danes odprli le za kamere, promet pa zaradi politične blokade ne bo stekel. Stari mejni prehod sicer velja za najbolj obremenjenega v državi.

Oglaševanje

Mejni prehod Gradiška med Hrvaško ter Bosno in Hercegovino je po podatkih tamkajšnje agencije za statistiko najbolj obremenjen potniški mejni prehod v BiH. Letno ga prečka slabih pet milijonov ljudi, po obsegu tovornega prometa pa velja za drugega najbolj obremenjenega.

Poleg velikega števila potnikov nenehno gnečo povzroča tudi slaba infrastruktura. Hrvaško ter Bosno in Hercegovino na tem mestu povezuje star dvopasovni most, do katerega je mogoče priti le skozi mesto Gradiška, ki zato pogosto spominja na čakalnico za avtomobile in tovornjake.

Da bi razbremenili mesto in zmanjšali gnečo, ki se je po uvedbi sistema kontrole na zunanjih mejah EU še povečala, so pred leti oblasti BiH s Hrvaško dosegle dogovor o gradnji novega mejnega prehoda. Hrvaška je morala zgraditi avtocestni priključek in most čez reko Savo, svoj del pa je morala prispevati tudi Bosna in Hercegovina oziroma entiteta Republika Srbska.

Gneča v Gradiški
Vsakdanja gneča v Gradiški v bližini mejnega prehoda. | Foto: zajem zaslona / BHAMK

Slavnostno odprtje novega mejnega prehoda je napovedano za danes, a ga bodo odprli zgolj za novinarske kamere. Zaradi notranjepolitičnih napetosti v BiH je namreč enemu posamezniku uspelo blokirati odprtje prehoda, ki ga tako državljani kot gospodarstvo čakajo že desetletja.

Potniki, namenjeni v severni del BiH, pogosto uporabljajo prehod Gradiška, ki predstavlja tudi najhitrejšo pot do avtoceste skozi Banjaluko, Doboj in druga mesta. Ko bo avtocesta v celoti zgrajena, bodo potniki po njej lahko prišli v Sarajevo.

Uprava za posredno obdavčitev večkrat zapored ni dosegla kompromisa, ki je pogoj za odprtje prehoda za državljane. Uprava bi morala sprejeti spremembe pravilnika o notranji organizaciji, a je to preprečil Zijad Krnjić, član upravnega odbora, ki v instituciji zastopa Federacijo BiH.

Finančni minister BiH Srđan Amidžić je novinarjem potrdil, da Krnjić blokira odprtje prehoda, saj naj bi že večkrat preprečil spremembe pravilnika. Številni politiki iz entitete Republike Srbske so obtožili Federacijo BiH, da zaradi partikularnih interesov ovira projekt državnega pomena. Menijo, da bodo zaradi nacionalne "histerije" znova spregledane potrebe državljanov in gospodarstva.

Mejni prehod Gradiška
Novi mejni prehod Gradiška. | Foto: N1 BiH

Krnjić je soglasje k spremembam pravilnika o notranji organizaciji carine pogojeval z odločitvijo o spremembi koeficientov, na podlagi katerih se med entiteti delijo sredstva, zbrana iz naslova DDV. Trdi, da je bila Federacija BiH zaradi nepravične delitve doslej oškodovana za več kot 50 milijonov evrov, finančnemu ministru Amidžiću pa je očital, da namerno blokira razpravo o tem vprašanju oziroma popravek koeficientov.

Iz Banjaluke je bilo slišati pozive k prestavitvi odprtja, a so si hitro premislili, saj sta udeležbo že potrdila predsedujoča Svetu ministrov BiH Borjana Krišto in hrvaški premier Andrej Plenković.

Teme

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje

Spremljajte nas tudi na družbenih omrežjih